טיסה מחוף לחוף בארה"ב

חלום שעומד להתגשם

 הכל החל בהצעה שעלתה על דפי אגודת התעופה, בחור בשם קרל מחפש טייסים לטיסה מחוף אל חוף בארה"ב. קפצתי על המציאה והתכנית גובשה. קבענו להיפגש  בג'קסונוויל פלורידה, שם המטוס וחברי נתחיל את המסע. עליתי על מטוס של דלתא בנתב"ג ממתין בהתרגשות להמראה. תקלה במטוס ודחייה של 24 שעות בהמראה, אין עם מי לדבר. לפחות הלינו אותי במלון 5 כוכבים. למחרת, ההמראה יצאה בזמן, הגעתי לפלורידה בערבו של היום השני.

תכנית האימון להכרת המטוס שתוכננה ליום שלפני תחילת המסע בוטלה וקפצנו ישר ל"מים" למחרת בבוקר. עם מטען קל השכם בבוקר נסענו לשדה ונפגשנו עם המטוס שייקח אותנו ברחבי ארה"ב. 

המטוס מוני רוקט

המטוס צבוע באדום לבן היה מרשים, מצויד במכשירי בכל האביזרים והמכשירים הדרושים, מבקרת טמפרטורה של המנוע, GPS  גרמין, מערכת טיסה אוטומטית מלאה לכל שלושת הצירים ומסך בקרת עננים.

לאחר התארגנות קצרה עלינו על המסלול לכיוון צפון כשהיעד הראשוני רודאיילנד עם חניה ביניים במנחת  (FIRST FLIGHT (KFFA באתר שבו האחים רייט ביצועו את טיסתם הראשונה. המוזיאון הציג היטב את הראשוניות והתעוזה של יצרני האופניים שפתחו את הדרך לעולם הטייס. מזג האוויר בגד בנו ונאלצנו לבלות את הלילה בעיירה הקטנה קיל דוויל היל הסמוכה למנחת.

רוד איילנד, ארץ האגמים

המראנו בחשש עקב אווזים שהתעופפו באזור עלינו ל 9000 רגל, והטייס האוטומטי לקח פיקוד ישירות לצפון, הטיסה התנהלה מעל קו החוף, חלפנו את ניו יורק ונחתנו במנחת KUUU בניו פורט – רוד איילנד. את שלושת הימים הבאים בילינו בטיסות אימון על המטוס, לא יאמן כמה שדות ומנחתים יש באזור להלן חלק מהם:
Block ISLAND (KBID)   WESTERLY (KWST)
 אחד המעניינים היה מנחת פרטי (FALMOUTH (5B6 המסלול ממוקם בין שורות הבתים שבכל בית יש אנגר למטוס הפרטי שלהם. אין צורך לציין שבכל ערב בילינו באזור במסעדות טובות ובטיולים רגליים.

המסע מערבה

החל בביקור במפלי הניאגרה, נחתנו NIAGARA FALLS – BUFFALO AIRPORT (KIAG) משם במונית נסענו למפלים, העצמה האדירה של המים השוצפים שנגלתה לעיננו מדהימה, אפשר למלא את כל מאגרי המים בישראל בימים ספורים. כמובן כמו  כל תייר טוב ירדנו למעבורת המקרבת אותנו כמעט לתחתית המפל, רק חליפת הפלסטיק שקיבלנו לפני העלייה לספינה הגנה עלינו מנתזי המים והערפל הסמיך שעטף אותנו. חזרנו לשדה והמשכנו בטיסה לאירוע הגדול ביותר בעולם לטייסים וחובבי תעופה.

אושקוש זה לא רק בגדים

המראנו לאירוע הגדול בעולם לטייסים

 OSHKOSH WISCONSIN – VITMAN AIRPORT (KOSH,נחתנו באושקוש בגישת מכשירים. יומיים נפלאים עברו עלינו בסיור בין הביתנים הענקיים שהציעו מבורג ועד מטוס, הצצנו לסדנאות לבניית מטוסים וגם מעט הרצאות בנושאי תעופה. ב 14:00 בדיוק מתחילה תצוגת התעופה המדהימה, עבורי זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי ביצועי טיסה שמשאירים את הצופה פעור פה. טייסים אירובטיים שגלגלו מטוסים באוויר כיחידים בזוגות ויותר, מטסים של סוגי מטוסים ממלחמת העולם הראשונה ועד למטוסי הקרב של היום. אחד הדברים החשובים באירוע הוא מפגש טייסים מכל העולם והשפה המשותפת שמקרבת ביניהם.

הסתפקנו ביומיים מתוך השבוע של האירוע והמשכנו בדרכנו לכיוון דקוטה.

הפסקת אוכל במרשל

במחצית הדרך, הטבע והרעב הביאו אותנו לנחות בעיירה קטנה בשם מרשל, במקום זה נתקלתי בתופעה שהתברר שדי מקובלת במנחתים שבה טייסים רעבים מקבלים רכב חינם אין כסף לנסוע לעיר הקרובה לסעודה. דניס מ midwest aviation הואיל בטובו להשאיל לנו את הג'יפ האדום לנסיעה לעיירה לאכול ארוחת צהרים, כשחזרנו לשדה הוזמנו לבקר במוזיאון קטן שמוקדש לטייס גרמני "הברון האדום" ממלחמת העולם הראשונה פון רייכטופן שנחשב לגיבור בזכות יכולות הטייס, ביצועיו באוויר ומספר ההפלות הגדול ביותר במלחמה.

הר הנשיאים

האתר הבא בדרכנו נמצא חקוק בסלע של הגבעות השחורות של דקוטה, נחתנו בעיירה (RAPID CITY (KRAP למרגלות הר רשמור – הר שנחצבו בו דמויותיהם של ארבעת הנשיאים שהשפיעו על התפתחות ארה"ב –הכבוד שהאמריקאים נותנים ומטפחים לעברם מעורר קנאה. המבצע ההנדסי לפיסול ראשי הנשיאים באבן מרשים ביותר.

הפארקים הגדולים

 היעד הבא פארק ילוסטון, אחרי ההמראה ביצענו 360 בגובה נמוך מעל ההר והמשכנו בטיסתנו לפארק ילוסטון, המנחת בגובה 7000 רגל,בין הרי הרוקי. טסנו בגובה 10000 רגל עד ששרפה באזור יצרה ענן שאילץ אותנו לנסוק לגובה 12500 רגל שזו חוויה בפני עצמה. הפארק הענק מחייב הגעה ברכב בכדי לעבור בין האטרקציות, בחלקו הדרומי אזור האגם היה סגור עקב השריפה אבל כל האטרקציות האחרות: הנהר והמפל השוצף וכוח המים החוצבים בקרקע מרהיב ביופיו, אזור הגייזרים ואגמי הגפרית המבעבעים כמו תמונה אימפרסיוניסטית בצבעי חום אדום צהוב מונחים לרגלינו, הגייזר "אולד פייטפול"  שפורץ כמו שעון כל שעה (בערך) מדהים בעוצמתו ומתרומם לעשרות מטרים.

הנוף הזוכה ממרום הטיסה

לאחר ההמראה ממנחת ילוסטון כשהאוויר התבהר מעשן השריפה יכולנו להתרשם מהנוף עוצר הנשימה המתגלה מעל הפארק. הרי הרוקי המושלגים וצבעם הכחול עמוק של האגמים שלמטה משאיר טעם של עוד.  

בדרך דרומה חלפנו מעל נהר הנחש לכיוון גרנד ג'נקשין (GRAND JANCTION) ומסה קניון, חלפנו מעל מונומנט ואלי, האתר הכי מזוהה עם צילומי המערבונים. שטח מדברי עצום שבליבו עמודי סלע זקופים שמשקיפים לכל עבר, מחזה קדמוני שבלתי ניתן לתיאור ביופיו ובממדיו. הנמכנו כמעט לגובה העמודים ולאחר ששבענו מהמראה המשכנו בטיסתנו דרומה.

  נחתנו בעיירה פייג' שכל כולה נועדה לשכן את העובדים שבנו את סכר גלן על נהר הקולורדו, הסכר חסם את הנהר ויצר את אגם פאוול, בהמשך הנהר הוקם הסכר הגדול והמוכר יותר סכר הובר.

המקום בלב שמורת הנבאחו מהווה צומת מעניינת למבקרים. האטרקציות העיקריות הן שבט ההופי הקטן והעני, אזור הדינוזאורים, הוכחה לכך הן טביעות כף הרגל המצויות בשטח המדברי. 

גולת הכותרת היא קניון אנטילופ המדהים, נהר מים שחצב בסלע החולי ויצר צורות בסלע, התאורה החודרת לקניון בעיקר בשעות אחה"צ משאירה את המבקר פעור פה. אינדיאנים צעירים משבט הנבאחו יסיעו את המבקר תמורת 25 דולרים בטנדר פתוח בתוך ערוץ הנחל היבש עד לפתח הקניון ומדריך ילווה אתכם ויצביע היכן להביט בכדי לראות את הצורות המעניינות בשלל צבעים.

הפארקים הגדולים
המראנו מהשדה כשפעמינו אינם הקניונים המפורסמים ברייס, ציון וקולורדו. הטיסה מעל האגם פאוול והצבעים המרהיבים של שילוב מים ואדמה בצבעי אדום צהוב כחול כמעט ושינתה את תכניותנו בכדי ללגום עוד קצת מהנוף הייחודי אבל בסופו של דבר המשכנו בטיסה לשדה התעופה ברייס קניון.  הנוף בקניון שונה לחלוטין ממה שראינו עד עתה, עמודי סלע מחורצים ופצועים וביניהם שבילי הליכה לטיול רגלי. המיצפים נמצאים גבוה מעל ראשי עמודי הסלע ציון קניון, התגלה כשונה מאוד, ערוץ בתוך קירות זקופים של הרים סביבו, בכדי להגיע עוברים מנהרה שביציאה ממנה מגיעים למרכז מבקרים מטופח ורכב ציבורי מוביל את המבקרים בתחנות שונות. בכל אחת מהתחנות יורדים ומטיילים בסביבה וכן הלאה.הרחק מעל המטיילים שבתחתית.

התחנה הבאה במסענו היא קניון הקולורדו, העמסנו את ציודנו על הרוקט והמראנו כצפוי בארה"ב חובה להתעדכן במזג האוויר  ואם כבר נמצאים באוויר ורואים מולנו גוש שחור מאוד לא רצוי להתגרות במזל ומומלץ לנחות בהקדם,  המנחת הקרוב נקרא קאנאב (KANAB) שדה ללא מגדל, נחתנו והתקבלנו בסבר פנים יפות בחברת התעופה המקומית. הבעלים שלף את מפתחות מכוניתו והמליץ לצאת לעיירה הקרובה לאכול ואולי השמיים יתבהרו. בזמן שהוא ממריא לפעילות מסחרית. 

סעדנו את ליבנו במסעדה מקומית, בסיום הארוחה חזרנו למשרד. מטיבנו חזר בגשם שוטף עם קבוצת נוסעים שנסעה לדרכה. מזג האוויר רק החמיר, בלית ברירה התחלנו לטלפן למלונות בסביבה ללינת לילה, להפתעתו כל המלונות היו מלאים. במלון האחרון שניסינו למזלנו התפנה חדר . בעל החברה הועיל בטובו להסיענו למלון. המלון התגלה כמלון בוטיק חמוד שעל קירותיו התנוססו תמונותיו של ג'ון ווין. לשאלתנו איך זה שהמלונות בתפוסה מלאה הסבירו לנו שאנו נמצאים בלב אזור התיירות למרבית הפארקים הגדולים של יוטה, ג'ון ווין התאכסן במלון זה כל פעם שהסריט מערבון באזור. למלוןהיה צמוד אסם מהסרטים ומדי ערב מוסרטים בו מסרטיו. סגרנו את הערב באסם בצפייה בסרט משנות הארבעים של המאה הקודמת בכיכובו של האיש הגדול.

המנחת המפתיע  Valle

 למחרת, טסנו לכיוון הגרנד קניון, נחתנו במנחת VALLE כ 40 ק"מ דרומית לאזור המתויר של הקניון. הסיבה לכך מטעמי נוחות ועלויות מוגזמות בשדה הראשי של הגרנד קניון המשמש בעיקר לחברות התעופה המטיסות תיירים מעל הקניון. ולשמחתנו זכינו לחוויה יוצאת דופן, המנחת שייך למולטי מיליונר שמתיר נחיתה חופשית בשדה. החוויה החלה מיד לאחר הנחיתה בתצוגת מטוסים משנת 1928 ומכוניות ענתיקות במצב חדש ואז (תמורת סכום זעום אולי 3 דולר) נכנסנו למוזיאון תעופה מדהים שגולת הכותרת היא מטוס קונסטליישין אייר פורס 1 ששימש  את הנשיא הובר. 

במכונית שכורה נסענו לביקור בגרנד קניון, מיותר לציין שהנוף עוצר נשימה ומדהים ביופיו.

לקינוח עוד הספקנו לעשות סיבוב מעל ההובר דאם, לנחות בפאלמספרינגס לבקר בפארק יהושע, פארק הר סן ג'כינטו  (MOUNT SAN JACINTO, JOSHUA PARK) ולסיים את הטיול בסן דיאגו המקסימה.